Västerås segelflygklubb använder vinchbil för vinschstart av segelflygplan. Är det gynnsamma vindar når man upp till 600-700m på 30-40 sek.

En vinschstart är en oförglömlig upplevelse, accelerationen är 0-100km/h på 2-3 sekunder . Vi välkomnar såväl erfarna segelflygare som nybörjare att besöka klubben för att testa några starter med någon av våra instruktörer.

Vinschbil för start av segelflygplan

Vi som flyger ska tänka på att radiotystnad råder när vinschföraren säger "vinschmanöver påbörjas stråk xx

 

Vid vinschmanöver styr vinschföraren segelflygplanet med radioanrop  "norr" eller "söder"

 

När ni hör "Vinschmanöver avslutad"  avslutas radiotystnaden.

Janus C, SE-UUB

Tillverkare :Schempp-Hirth
Tillverkningsår: 1986
I klubben sedan : 2007
Klaff : Ja Infällbart hjul : Nej
Spännvidd: 20m
Glidtal (L/D): 1/43
Högsta tillåtna hastighet(VNE): 250 km/h

 

Grob G-109B, SE-UDO

Tillverkare :Grob
Motor: Grob 2500 cc, 4 cyl. boxer
Motoreffekt : 95 hk
Tomvikt: 620 kg

Längd : 8,1 m
Vingspann: 17,4 m
Cruise-hastighet: 90 kt
Högsta tillåtna hastighet(VNE): 130 kt

 

Sedan en tid tillbaka bedriver Västerås Segelflygklubb även utbildning och

flygverksamhet för ultralätt motorflyg – UL-B.

Klubben har två moderna ul-plan.

 

Flight Design, CTSW, SE-VPY

Tillverkare :Flight Design
Motor: Rotax 912 ULS
Motoreffekt : 100 hk
Tomvikt: 274kg

Längd : 6,2 m
Vingspann: 8,5 m
Cruise-hastighet: 120 kt

 

Atec 122, Zephyr, SE-VKE

Tillverkare :Atec
Motor: Rotax 912 ULS
Motoreffekt : 100 hk
Tomvikt: 275 kg

Längd : 6,2 m
Vingspann: 9,4 m
Cruise-hastighet: 119 kt
Högsta tillåtna hastighet(VNE): 143 kt